הפרקליט - סיפור מוזר על סוס וחוק
הפרקליט 27 סחרחורת כמו תהום בניסיון לפרש ולהמשיך את רעיונותיו של לוינס מציע כנען לחפש את המשמעות האתית דווקא בביטויים היום-יומיים שלה - אלה שהם לכאורה המוחשיים והזמינים ביותר, ובכל זאת נסתרים . פניו של הזולת וחומקים מהמבט השגרתי: "הפנים של האחר מגלמות את מה שחורג תמידית מהאופקים של האני המתבונן: זוהי האחרות של , ואחרות זו, לפי לוינס, פירושה מה שבורח באופן עקרוני מכל מערכת של סדר, מישטור ומיון, וכן מהיכולת להבין ולהסביר אותו. הפנים של האדם האחר אינן נותנות את עצמן, ובכך הן שונות מהפנים המוצגות בפרסומות, או מהפנים שהתקשורת שמחה להציג ולמסגר כשתופסים פושע שברח, או שר שסרח. כלומר, הפנים לפי לוינס הן מה שאף פעם לא ייהפך לפיסת אינפורמציה או למצרך מגרה. האדם האחר מלמד אותנו איך להסתכל על הפנים ואיך לראותן מעבר לוינס "להבנתי, לצורתן הנתונה, כאירוע ייחודי וחד-פעמי; אירוע של פנייה שה'אני' הוא המושא שלה", ממשיך כנען. "קל ומיידי להתייחס אל הפנים דרך הדברים המוכרים שאפשר לזהות ולקטלג, כמו צבע העיניים והשיער, סוג התחכום, היופי או הכיעור שניכר בהן, הסטריאוטיפ החברתי וכדומה; אבל האתיקה מתחילה ברגע שאנחנו מצליחים לראות את הפנים הפונות אלינו באופן המשוחרר מכל אלה. כאן, השלב הראשון הוא אולי הרגע שבו חווים את הפנים של האדם האחר הן נקודת . המגוז של החזותי. ככל שהמבט מרוכז בהן יותר, כך הן הולכות ונמוגות, ." סחרחורת כמו תהום ויוצרות האי-אפשרות להכיל ולהבין את הפנים איתי שור, יובל אורון, כרמית מסילתי קפלן
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=