הפרקליט - סיפור מוזר על סוס וחוק

הפרקליט 28 ; הקשבה לא רק לתוכן שנאמר על ידי הזולת, אלא הקשבה הקשבה אחראית "המפתח לכך יהיה בשפה העברית, המכוונת אל הנוכחות הזרה של הזולת בתוך השפה שהיא לכאורה משותפת לכולנו. הקשר בין אחריות לבין הפתיחות אל האחר מצוי בקירבה של שתי המלים. 24.09.2008 , עכבר העיר אבנר שפירא, פנים אחרות, מתוך השפה היא מרחב לפעולה דיאלוגית של שיחה בין-אישית בחלקו השני של הספר מנתח כנען את תורת המשמעות של לוינס, תוך התמקדות בפעולת השפה: עוד לפני היותה מכשיר להעברת מידע, השפה היא מרחב לפעולה דיאלוגית של שיחה בין-אישית. ואולם, אינו מוביל בהכרח להבנה: בספר מתוארות שלל סיטואציות שבהן משתבשת התקשורת בין בני מאתנו לא רק בהקשרים ת חומקת וּ האחר " אדם, אפילו בין בני אדם הקרובים זה לזה. לפי כנען, פוליטיים או ביחס לאנשים שלכאורה רחוקים מאתנו, אלא גם במקומות שנראים הכי בטוחים ומוגנים - כלפי אלה שאנו קשורים אליהם ביחסי אהבה, זוגיות, משפחה, חברות וכדומה". הדיאלוג נמצאות כאן תמיד בתוך קונוונציות, בתוך מערכות של מיון וסיווג, שתמיד קשורות בסופו של הפנים של הפלשתינאי', ׳ דבר לדפוסים של כוח וכוחניות, אפליה ואי-צדק. למשל, הפנים המזוהות הן ׳הפנים של המזרחי', ׳הפנים של הרוסייה' - כלומר פנים המופיעות בעבור מבט מחפצן, מבט ששולט על בסיס של תיוג. לוינס נעשה רלוונטי בהקשר הזה, כי הוא מעלה את השאלה כיצד אפשר לפגוש את האחר בצורה שאינה משעבדת אותו לקטגוריות מוכנות מראש או למבנים של כוח". כנען מוסיף כי לצד פעילות היתר של המבט הממשטר, מתקיים בישראל גם תהליך אחר: הימנעות מהאפשרויות לפגוש את פניו של האחר. "לפני שנים רבות, ישראלים שחזרו מביקורים בניו יורק היו ׳אנשים שם לא מסתכלים אחד לשני בעיניים׳. מספרים בהשתאות: , שהולך יחד עם הקפדה צמצום קשר העין אבל התופעה הזאת נהפכה לשגרתית גם אצלנו: על הפרטיות ועל ביטחון עצמי, אדישות כלפי מי שנמצא ממש בסמוך לנו, ולצדם התיווך הולכת התרחקות של מערכות תקשורת מתקדמות, ללא מענה אנושי - כל אלה משקפים . "פגישה פנים אל פנים" מ וגוברת "הפנים

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=