נפוליון – חי או מת! | תיאטרון החאן

נפוליון – חי או מת!

תהליך היצירה

הצלמת יעל אילן ביקרה בחדר החזרות ותיעדה את השחקנים והיוצרים בתהליך העבודה. הקריאה התקיימה בנוכחות השחקנים, היוצרים ואנשי התיאטרון.

 

תמונות מקריאה ראשונה:

https://www.flickr.com/photos/[email protected]/34527724716/in/photostream/

20170503_112118

תמונות מחדר החזרות

החזרות על ההצגה “נפוליון – חי או מת! נמצאות בעיצומן. הנה תמונות ראשונות מחדר החזרות. צילום: יעל אילן.

 

תמונות מחדר חזרות:https://www.flickr.com/photos/[email protected]/35615209830/

294A7685_נפוליאון_S

….שפע תלבושות, שירה מצוינת וכמובן תנועה רעננה וכובשת …הרעיונות השופעים של הבימוי ממלאים את הבמה ..אריה צ׳רנר כברון סאמדי, וכזומבי, מגיש את אחת מהופעותיו המרשימות ביותר, בתנועה, בשירה ובעיצוב דמות מיוחד…בת זוגו הנפלאה של סאמדי היא נילי רוגל הסופר-מינית בתנועתה, במחוותיה, בגבה החשוף וברגליה החטובות – ובעיקר בעיצוב המושלם של לילית המתחרה בסאמדי על השלטון בממלכה האפלה..ארז שפריר הוא הנפוליון ה״אמיתי״ של המחזה והוא התועה בין נשמות המתים וההיסטוריה בקלילות מקסימה…טוב לשוב ולהיפגש עם נסים אלוני ולחיות מחדש את הקומדיה השדית-אנושית שלו. נפוליון חי או מת – וחג שמח לחאן ולקהל!

 (צבי גורן, אתר הבמה)


….ההפקה של החאן צולחת יפה את האתגר הטמון במחזה של אלוני, שמטייל בין עולמות שונים ועלילות רבות ..הסצנות מבוימות בהקפדה שיוצרת קצב ומתח נכונים מבלי לפגום בתחושת הכאוס בעקבות זליגת המתים לעולם החיים, ועבודת המשחק מסוגננת וכוללת “נגיעות” של קברטיות ומודעות עצמית-תיאטרונית…”נפוליון – חי או מת!” משרתת נאמנה את המורכבות הטקסטואלית של נסים אלוני ואת החזון התיאטרוני הייחודי שלו בתביעתה מהקהל להתמסר לכל מה שאינו ריאליסטי. נפוליון חי או מת מציעה בעצם חוויה תיאטרונית אחרת שהיא בבחינת אלטרנטיבה למה שאלוני, ודמויותיו במחזה, התרחקו ממנו… ראויים לציון גם הביצוע החי של הנגינה שתומך בחיות ובדינאמיקה של הסצנות, וממש יוצר תחושה שהמוזיקה היא עוד דמות פועלת ומגיבה על הבמה, וגם עבודת התנועה (אריאל וולף) שעושה שימוש מושכל בכניסות, יציאות וכלל חלקי הבמה

 (עידית סוסליק, עכבר העיר)


 

…יש חוק בלתי כתוב בתיאטרון שאם השחקנים נהנים על הבמה – גם הקהל נהנה וכאן זה קורה. האנרגיה הזאת עוברת היטב לקהל… אני יכול להגיד על נפוליון חי או מת שזה נטו תיאטרון…הצגה מאד צבעונית ויפה…כל הכבוד לתיאטרון החאן ולאודי בן משה שהחליטו להרים את הכפפה ולעשות את ההצגה שמבוססת על המחזה של נסים אלוני …

 (ירמי עמיר, רשת ב)


ההפקה של תיאטרון החאן עם ההצגה “נפוליון – חי או מת”, בבימויו של אודי בן משה, זורחת עם דמויות חיות, דיאלוגים חכמים , תנועה שובה, שירים ומופעים מצוינים… ארז שפריר הוא מופלא כמו נפוליון המת, נלהב, מתנשא… אריה צ’רנר מפגין אמביוולנטיות מופלאה בתפקידו כמנהל רם דרג בעולם התחתון…מקהלת השדים במכנסיים השחורים הססגוניים מענגת, הפולצ’ינלות יפות, מלאות ניצוץ ותשוקה….התלבושות של יהודית אהרון הן כה ייחודיות, מסובכות וצבעוניות, ומבטאות היטב את הדמויות. העיצוב הקבוע של ענת מסנר, הוא מינימלי, אך יעיל להפליא…. הכוריאוגרפיה של אריאל וולף נצצה בהשתאות ובאימה…נפלא!

 (אילת דקל, Midnighteast)


הצגה מעט מאתגרת לקהל העכשווי, אך לטוב ולרע, “נפוליון – חי או מת!” היא יצירה ייחודית שכמותה אפשר לחוות רק בתיאטרון

 (אסף קוגלר, מקור ראשון)


אין רגע דל על הבמה, התפאורה המרהיבה, משחקי התאורה שמעניקים לעיתים הרגשה של דיכאון ולעיתים מראה של פנטזיה, התלבושות המרהיבות, המוזיקה, מספר עלילות רקע שמשתלבות אחד בשני תוך מעברי הזמנים בעלילה, המשחק המרשים של השחקנים תוך כדי תיזוז של רובם בן דמויות שונות תוך כדי שירה וריקודים… כל הכבוד לתיאטרון החאן, על האומץ להביא הצגה כזו מורכבת ולא פשוטה, ולהנגיש אותה לקהל שברובו מחפש במחזות מוזיקליים את הקל, הפשוט וההנאה המיידית ללא צורך בחשיבה עמוקה ולהכריח אותו לחשוב, להתרכז ולהתעמק במעבר להנאה הרגעית. תודה לתיאטרון החאן על ערב מופלא, מענג וקסום

 (שולה גולד, אתר סלונה)


ביצוע עשיר וססגוני ביותר, עם תפאורה מושקעת, מכיל קטעי קומדיה דל’ארטה, ריקודי מוות, שירים וריקודים, ויותר מכל צוות שחקנים מגוון ומוכשר ביותר… 

 (עידו גרפינקל, playstosee)

מאת נסים אלוני

מחזה עם פזמונים

הקיסר נפוליון בונאפארטה, נמלט מעולם המתים אל המאה התשע עשרה. הוא מבקש לשוב לחיים ולתקן את הטעות הגדולה שלו: הפלישה לרוסיה. בעקבותיו דולקים  כל  שדי עולם התוהו ובראשם – סאמדי ולילית –  מלכי השאול. במאמציהם לעצור את הנפטר המתפרע הם מפזרים בכל אירופה נפוליונים נוספים, מזויפים, בתקווה שהמת יתבלבל, יתעייף, יְוותר וישוב עימם לעולם המתים. גם בריגלה –  רוצח שכיר, הנשכר על ידי המאפיה הנאפוליטנית לרצוח את הקיסר, מתרוצץ לו בין עשרות הדמויות המאכלסות את  אירופה בין השנים 1814-1806 ואת מחזהו המרהיב של נסים אלוני.

המחזה עלה לראשונה בתיאטרון בימות ב- 1970, ושוב בתיאטרון הקאמרי ב- 1979 והוא עוסק באשליה ובָאמת, בתחושת ההחמצה הגדולה המלווה את חיינו ובַניסיון הנואש להתגבר עליה, באמצעות כישוף נגד המוות – התיאטרון.

תכניה דיגיטלית

עברית:  נסים אלוני

עיבוד ובימוי: אודי בן משה

בימאית משנה: אנה בניאל

מוסיקה: קרן פלס

תפאורה: ענת מסנר

תלבושות: יהודית אהרון

תאורה: רוני כהן

ניהול מוסיקלי, עיבודים וקלידים:  אוהד בן אבי

תנועה: אריאל וולף

פיתוח קול: ריקי בוגטין

 

השיר “טוב, אז הלכנו לקטוף לקיסר את האף” הולחן על ידי גארי ברתיני

לרכישת כרטיסים בחרו תאריך

כתבות וראיונות

אודי בן משה, במאי ההצגה “נפוליון – חי או מת!” בראיון ל”ישראל היום
הטקסט הגאוני של נסים אלוני והמוסיקה הכי טובה שקרן פלס אי פעם כתבה לתיאטרון

אודי בן משה צילום: קוקו
אריאל וולף
 jerusalem-muni-logoculture-sport-logokeren-logo
Designed by: Kinammon | Site by Kolisot