פילוקטטס | תיאטרון החאן


רכישה מהירה אזור אישי למנויים

פילוקטטס

גם מי שלא בקי במיתולוגיה היוונית, לא יישאר אדיש… המחזה המעניין, הכתוב בשפה פיוטית, תורגם היטב על ידי אבישי מילשטיין, שגם ביים את ההצגה בצורה מרוכזת. ניר רון מצוין כאודיסאוס החלקלק, ואריאל וולף הוא נאופטולמוס מלא תשוקה ולהט נעורים. אך הפסגה הרגשית של הערב הוא משחקו המופלא של נמרוד ברגמן כפילוקטטס… הוא חי את הדמות המיוסרת בכל נפשו וגופו, וקשה להוריד ממנו את המבט… ההצגה מעבירה חוויה עמוקה ועוצמתית בעיקר בזכות משחקו הטוטאלי של ברגמן. פילוקטטס שלו הוא גיבור טראגי אמיתי.
(שי בר יעקב, ידיעות אחרונות)


סיפור מיתולוגי זניח ממלחמת טרויה מקבל תוקף אכזרי בגרסה גרמנית מרתקת בת 50 שנה… במה מרשימה… תאורה מצוינת… אפקטים מרשימים… וכמובן, עיקר הישגי הבימוי מתמקדים בהישגי משחקם של שלושת השחקנים האמיצים שהתגייסו למשימה. ניר רון הוא אודיסאוס כפי שאפילו מקיאוולי היה מעריץ אותו. בכל מילה, בכל מחווה… אריאל וולף עיצב בדקויות משחקו את ניאופטלמוס… נמרוד ברגמן יוצר דמות מרשימה ומרתקת של פילוקטטס
(צבי גורן, אתר הבמה)


זוהי חוויה מרתקת, מהסוג שפחות ופחות רואים על הבמות. הצגה שנוצרת עבור הנשמה… האתגר הגדול של תיאטרון החאן והבמאי אבישי מילשטיין השתלם בגדול… בימוי מתוחכם, תפאורה נכונה ומשחק יוצא מן הכלל מתחברים לחוויה מרתקת, מהסוג שכבר בקושי רואים על הבמות
(NRG, אופיר הלל)


ברגמן הוא שחקן אדיר, שיודע לעבוד עם הפיזיות שלו, והאופן שבו הוא מגלם על הבמה את החייל הדואב והפגוע משלבת במיומנות יוצאת דופן בין האנושי לחייתי… אדם קלר הוא האחראי על עיצוב הבמה המרתק, אחד היפים שראיתי בחאן לאורך השנים… התוצאה היא הצגה מסקרנת
(מרט פרחומובסקי, עכבר העיר)


 

התענוג הוא מושלם… השחקנים של החאן זוכים כאן להדגים משחק משובח מעין כמותו, להסעיר את נפש הצופים… בימוי יצירתי ונפלא… הצגה מהמשובחות שנראו אי-פעם על הבמה העברית, ומי שלא יראה – יפסיד
(עליס בליטנטל, ניוז 1)


לעיתים משתררת שתיקה כה עמוקה בתיאטרון, שניתן כמעט להרגיש את הקהל עוצר את נשימתו: כך בדיוק הרגשתי בתיאטרון החאן ברגעים האחרונים של “פילוקטטס”… ההופעה הייתה כל כך עוצמתית, וההפקה הדהדה באופן כה כואב את המציאות הישראלית. נוכח המתח שהורגש באוויר כאשר השחקנים אמרו את שורותיהם האחרונות, יכולתי לתאר לעצמי כי האנשים סביבי חשו בדיוק כמוני … נמרוד ברגמן סיפק ביצועים יוצאים מן הכלל… התרגום של אבישי מילשטיין משדר תחכום ורגישות לשפה… ההיבטים הוויזואליים והפיזיים של ההצגה מצוינים… הפקה מותחת, מעוררת מחשבה ומרגשת
(Midnight East, איילת דקל)


שלושת השחקנים המגלמים את הדמויות המיתיות בהצגה מתעלים על עצמם ומותירים את הצופים המומים מיכולות המשחק המעולות שלהם. המניפולציות שהם מפעילים בתחכום האחד על השני והקרבות שהם מנהלים על הבמה, נראים כמלאכת מחשבת
(אסתר טל, מוטק’ה)


תרגום המחזה ובימויו נעשו בידיו האמונות של אבישי מילשטיין, בביצוע עוצר נשימה של שלשה שחקנים: נמרוד ברגמן, ניר רון ואריאל וולף. העלילה מהירה, מפתיעה, בלתי צפויה, מרתקת. מחזה מר, מעורר מחשבות. הרבה מחשבות… הצגה מטלטלת ומאד מומלצת
(Good Times, שוש להב)


שלושה שחקנים מצוינים מובילים את ההצגה פילוקטטס, עיבוד מוצלח למחזה גרמני שעוסק בשבריר עלילה מתוך מלחמת טרויה רוויית היצרים… המחזה מצליח לשמור על מתח ועניין… נמרוד ברגמן המצוין בתפקיד פילוקטטס אקספרסיבי וכריזמטי
(אסף קוגלר, מקור ראשון)

גלריה

מאת היינר מולר

ההצגה מספרת ברוח מודרנית את סיפור המפגש המרתק בין אודיסאוס לפילוקטטס שהתרחש בשלהי מלחמת טרויה, בשלב בו הצבא היווני כבר מותש ומפורר מהמצור המתמשך על חומות העיר שלא נכנעת.
שנים לאחר שאודיסאוס היגלה את פילוקטטס, אחיו לשדה הקרב שהפך ליריבו המר, הוא מחליט לפייסו ולגייסו בחזרה למאמץ המלחמתי. בכדי לשכנעו לשוב, הוא מביא איתו לאי בו כלוא פילוקטטס את נאופטולמוס, בנו הצעיר וחדור המוטיבציה של אכילס והשניים מציעים לפילוקטטס עסקה: לחזור לנהל את המלחמה ולזכות בתהילת גנרלים ובתמורה – לשכוח את העוול שגרמו לו.
המפגש הטעון עם הסמל הלאומי הגולה, לאחר שנים של סבל, בדידות ועלבון עמוק, הופך למחול מרתק של מניפולציות פוליטיות ורגשיות עד לסוף הלא צפוי.


בסדרת מפגשים ייחודית שתתקיים לפני ההצגה, יתאפשר מפגש לא שגרתי בין במאי ומתרגם ההצגה אבישי מילשטיין לקהל. במסגרת המפגש, שיחל חצי שעה לפני תחילת ההצגה, ישוחח מילשטיין (שלעיתים יחליף אותו ד”ר יאיר ליפשיץ) על ההקשרים האקטואליים המדהימים שגרמו לו לביים מחזה בן 40 שעוסק במיתוס בן 2500 שנה, ועל כמה מעט השתנה מאז.


דרמה פיוטית פוליטית פרי עטו של גדול מחזאי גרמניה בעידן שאחרי מלחמת העולם השניה. מולר, שנחשב לכשרון הגדול ביותר בתיאטרון של גרמניה המזרחית, לאחר ברכט, “הסתבך” בשנות ה-60 של המאה הקודמת עם המפלגה הקומוניסטית, נושל ממעמדו ולא יכול היה להמשיך ליצור. אל המיתוס הידוע של פילוקטטס הוא יוצק כאן אלמנטים מהביוגרפיה האישית שלו, והאקטואליות של המיתוס כולו דומה שמסרבת לפוג, בעיקר כיום

תכניה דיגיטלית

משתתפים
אריאל וולף, ניר רון, נמרוד ברגמן

עברית ובימוי: אבישי מילשטיין
תפאורה: אדם קלר
תלבושות: נטשה טוכמן-פוליאק
מוסיקה: יובל מסנר
תאורה: רוני כהן
וידאו ארט: נמרוד צין
קרבות במה: ברק גונן

לרכישת כרטיסים בחרו תאריך

לא ידועים עתה מועדי הצגות נוספים. אנא בדקו שוב בעתיד.

כתבות וראיונות

משא ומתן מתוחכם, כתוב בצורה פיוטית

לקראת עליית ההצגה, מספר הבמאי אבישי מילשטיין על הקשר האוטוביוגרפי בין פילוקטטס למחזאי היינר מולר

אבישי מילשטיין, במאי ההצגה

כתבת ביקורת על ההצגה מתוך אתר הבמה

כתבתו של צבי גורן בעקבות צפייה בהצגה

Philoctetes-S-0279R
 jerusalem-muni-logoculture-sport-logokeren-logo
Designed by: Kinammon | Site by Kolisot